شورای شهر و شهرداری اصفهان تاکید دارند که برای رفاه حال شهروندان و کسبه پیاده روها در اختیار مردم قرار گیرد. چیزی که در این عمارت بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد ارتباط بی نظیری است که ما بین فضاها و قسمت های دیگر کاخ به وجود آمده، ارتباط بین فضا ها دلیلی شده که این کاخ با وجود تنوع و فروانی اتاق ها از تزئینات یک پارچه و هماهنگی برخوردار باشد. این قنات چیزی نزدیک به ۷۱ کیلومتر طول داشته و ۲.۱۱۵ حلقه چاه دارد. این کاخ زیبا دارای 26 متر عرض و حدود 30 متر طول می باشد که از سطح باغ دو متر بلند تر آن را ساخته اند و به وسیله 20 پله ای که بصورت پلکانی در هر دو طرف عمارت یعنی نماهای قسمت شرقی و غربی می توان وارد این کاخ پر عظمت شد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، عمارت هشت بهشت اصفهان در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی ساخته شد. این کاخ خانه هشت همسر شاه عباس بود. یکی از توریست هایی که در زمان حکومت شاه سلیمان و شاه عباس دوم به این شهر سفر کرده بود جاذبه های دیدنی شهر اصفهان را مورد بازدید قرار داد و کاخ هشت بهشت را بگونه ای توصیف کرد که با خواندن آن می توانید به منحصر به فرد بودن تالار پی ببرید. در طبقه اول می توان اتاق هایی را مشاهده نمود که در چهار طرف کاخ پخش شده اند و با گچ بری و نقاشی های بی نظیر آن ها را مزین کرده اند.

نظیر مقبره بوعلی سینا (۱۳۶۷ ه.ش) که نمونه تجرید شده گنبد قابوس بن وشمگیر (۳۷۵ ه.ش) است. مرمت قسمت شرقی و ورودی آن به همراه مقبره علامه مجلسی در شمال غربی مسجد عتیق در زمان قاجار و پادشاهی فتحعلی شاه انجام گردید. ارتباط وسیع با زندگی روزمره مردم، مجاورت با محلههای مسکونی و بازار، و همچنین وجود مقبره محمدباقر مجلسی و پدرش محمدتقی مجلسی در مجاورت این مسجد از دیگر دلایل اهمیت این مسجد دانسته شده است. گفته اند که ساختمان چهار پایه ی روی حوض - که در گذشته های نه چندان دور سقفی داشته - هم زمان با بناهای اولیه ی مسجد ساخته شده و جابری انصاری آن را متعلق به دوره ی آل ابی دلف دانسته است . میدان نقش جهان که بعد از انقلاب اسلامی به میدان امام تغییر نام پیدا کرد چهار اثر تاریخی را به هم ربط می دهد، از یک طرف به مسجد حاج شیخ لطف الله و از طرفی دیگر مسجد امام اصفهان، از یک سمت به کاخ عالی قاپو و از سمتی دیگر به بازار قیصریه اصفهان منتهی می شود. این عمارت که از بناهای زمان صفویان است آن را به عنوان زیبا ترین و بی نظیر ترین کاخ جهان می شناسند. در دو طرف کاخ هشت بهشت 2 پلکان را تعبیه کرده اند که از طریق آن ها می توان به ایوان های این کاخ وارد شد، ایوان های عمارت با ستون های بلند چوبی و گچ بری های بی نظیر مزین شده است. هشت بهشت اصفهان، یکی از در دسترسترین جاهای دیدنی اصفهان است که با استفاده از تمامی وسایل نقلیه موجود در این شهر میتوانید به این عمارت برسید. اصفهان جاهای بسیار زیادی برای گشت و گذار دارد، عمارت های تاریخی، پل های متعدد، مسجد های تاریخی، سراهای تاریخی و …

همانطور که گفتیم یزد در زمینه تامین آب به دلیل خشک و کویری بودن مناطقش همیشه دچار مشکل بود و از همین رو مردمش به فکر ساخت آب انبارهای متعدد برای تامین آب بیشتر پرداختند! یکی از میدان هایی که در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید میدان نقش جهان می باشد که به شکل مستطیل آن را ساخته اند و از اولین اثرهایی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. کاشی کاری هایی که انواع پرنده ها ، درنده و خزنده برروی آن نقش بسته، از آثار این کاخ بشمار می آیند.از باغ وسیع “هشت بهشت” مقدار زیادی باقی نمانده ولی قصر تاریخی آن هنوز اثر ارزنده و جالبی است.پس از انقلاب پارکی در اطراف آن ساخته شده است.نام های دیگر آن هشت به هشت، هشت در بهشت، باغ بلبل می باشند. در نزدیکی های کاخ هشت بهشت می توان میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و کاخ چهلستون را هم مشاهده نمود. در سال 1300 حاکم اصفهان مدرسه ای بسیار مجلل و درباری را در کاخ هشت بهشت احداث نمود که ریاست آن با فردی به اسم علی خان ناظم العلوم بود ولی این مدرسه دو سال بیشتر نتوانست دوام بیاورد اما می توان گفت تاثیرات شایانی از خود برجای گذاشت. تالار هشت بهشت سازه ای تو در تو می باشد چرا که در طبقه اول آن به راحتی می توانید راه خود را گم کنید و پله ها را آن چنان مخفی ساخته اند که به راحتی نمی توان آن ها را پیدا نمود. به جرئت می توانم بگویم که اثری که نمای ظاهری و درونی این تالار بر روی انسان می گذارد بسیار زیبا و فرح بخش می باشد. پوپ در مشاهده اطاق گنبد دار آینهکاری شده حرم حضرت رضا (ع) مینویسد: «به نظر میآید که انسان در میان الماس بزرگی قرار گرفته است» و کونل در تشریح قصرهای صفوی میآورد که در این دوره آینهکاری به عنوان نوعی تزئین جدید و مجلل رایج گردید و نام آینه خانه از همین جا گرفته شده است.

حیات عقلی مذهب شیعه در این زمان به اوج خود رسید که این اوج گرفتن با تجمع نمودن دانشمندان شیعه در مرکز های آن زمان مخصوصا اصفهان باعث به وجود آمدن دوره جدید از فلسفه شیعیان و حکمت شد، همین امر باعث شد که 31 جلوه از این تمدن را در کشور ایران پایه گذاری کنند. در حین عملیات مرمت ، مقرنسهای طبقه ی فوقانی فضای شاهنشین در ایوان شمالی - که در 1361 ش انجام گرفت- کتیبه ی جدیدی در لایهبرداری گچی از سطوح این قسمت آشکار شد. این کاخ دو طبقه در ارتفاع 2 متری از سطح زمین ساخته شده است. عمارت هشت بهشت را در ارتفاع 2 متری از زمین و روی سنگ های مرمر که ارتفاع آن ها 30 سانتی متر می باشد بنا نهاده اند تا منظره ای حیرت انگیز را برای گردشگران به نمایش بگذارد. نکته ی دیگر در مورد این کلیساها استفاده از کاشی های لعاب دار با طرح های مختلف در قسمت های تحتانی دیوارهای داخلی است که برای اولین بار در تاریخ معماری کلیساهای ارمنی و با الهام از معماری ایرانی صورت گرفت و به شیوه ی تزیینی منحصر به فرد کلیساهای اصفهان تبدیل گردید. سقف ایوان اصلی تزئینات بی نظیری را دارا است و دیوارهای داخلی آن را با طلاکاری و نقاشی هایی به شکل گل های رنگارنگ و متنوع و پرندگان زینتی، آیینه کاری های منحصر به فرد و شیشه کاری مزین نموده اند.

توریستی دیگر از کشور بلژیک که در سال 1397 به ایران سفر کرده بود راهی شهر اصفهان می شود و نظر خود را در مورد کاخ هشت بهشت این گونه بیان می کند: نوع معماری، طراحی ساختمان و شکل هایی که برای این کاخ در نظر گرفته اند در نوع خود بسیار حیرت انگیز است. یکی از تصمیمات او برای تبدیل اصفهان به شهری شایسته برای امپراتوری خود این بود که یک خیابان طویل به نام چهار باغ (چهار باغ) بسازد و باغهایی در آن ایجاد کند. این عمارت دارای چهار نمای مختلف است که علیرغم شباهتهایشان همگی منحصربهفرد هستند. این مرکز خرید حدود ۱۵۰۰ مترمربع مساحت دارد که بیش از ۴۰۰ فروشگاه مختلف را در خود جای داده است. پس از آنکه از رمپی که بعد از درب ورودی وجود دارد، پایین رفتید خود را در میان دنیای زیرآب خواهید یافت. یزد دومین شهر ایران پس از بم است که در یونسکو به ثبت جهانی رسیدهاست. امروزه این باغ به پارکی تبدیل شده است که آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده اند. خانه دهدشتی ها اصفهان از جاهای دیدنی شهر اصفهان مربوط به دوره قاجار است و در شهر اصفهان، چهار باغ عباسی، دروازه دولت، خیابان مسجد باب الرحمه کوچه جهان نما، انتهای بنبست دهدشتی، پلاک ۱۱۰ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۱۰۲ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. این عمارت در میان باغ وسیعی به نام باغ هشت بهشت یا باغ بلبل قرار دارد و خودش جزئی از باغ بزرگتری به نام نقش جهان محسوب میشود.

یک افسانه قدیمی در میان اهالی بومی منطقه درباره عقاب کوه وجود دارد که بر مبنای آن کوه در حقیقت یک عقاب زنده بوده است که در زمانی دور از خستگی در این دشت فرود میآید و بعد از آن به سنگ تبدیل میشود. از دیگر ویژگی های خاص ساباطهای یزد این است که در کوچههای بن بست درهایی زیر این ساباطها تعبیه میشد تا امنیت اهالی کوچه تامین شود، که به آنها در بند میگویند. یکی ما را به دوره قاجار میبرد و یکی به دوره پهلوی و قدم که در آنها بگذاریم، انگار در جایی غیرواقعی پا گذاشتهایم. کاخ هشت بهشت اصفهان را می توان به جایی که بسیار تو در تو می باشد تشبیه کرد که به راحتی نمی توان راه خارج شدن خود را از آن پیدا کرد و پله های موجود در این تالار طراحی مخفی را دارا هستند. ارتفاع این بنا را حدود 35 متر تخمین زده ام که گنبد تالار را بر روی طاق های قوس مانند و جرز ها که اندازه آن ها مساوی با 8 ضلعی نمای تالار است ساخته اند. کوشکی که در این باغ موجود می باشد در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی ساخته شده که در آن زمان باغ را تکمیل و مرمت نمودند، هم زمان با سومین سال پادشاهی شاه سلیمان صفوی کار احداث این بنا به پایان رسید، برخی از پژوهشگران و تاریخدانان معتقدند که این باغ محل زندگی 8 سوگلی شاه سلطان سلیمان صفوی بوده که به نوعی حرمسرا محسوب می شود، 4 نفر از سوگلی هایش در طبقه همکف و 4 نفر دیگر در طبقه اول زندگی کرده اند.

این هتل را در سال 1106 هجری قمری با دستور مستقیم شاه سلطان حسین صفوی احداث کرده اند و در سال 1351 بنای این هتل را به شیوه ای مدرن با امکانات رفاهی بی نظیر بازسازی کردند. یک رختخواب بی نظیر را در یک از اتاق های کاخ هشت بهشت مشاهده کردم که لحاف آن بسیار گران قیمت بود و برای پوشش دهی گرما و سبکی از پوست سمور آن را درست کرده بودند. همچنین در قسمتهای مختلف این باغ، آلاچیق و صندلیهایی برای نشستن و استراحت بازدیدکنندگان قرار دارد و مراکز غذایی مختلفی با خوراکیهای خوشمزه را برای پذیرایی از بازدیدکنندگان شاهد هستیم. اگر شما با خودروی شخصیتان به اصفهان سفر کردهاید، باید از ضلع شرقی باغ، یعنی خیابان گلدسته وارد باغ هشت بهشت اصفهان شده و ماشین خود را در همان حوالی پارک کنید. اگر قصد داشته باشیم که نگاهی دقیق تر به این کاخ داشته باشیم و قسمت های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم باید به سفرنامه جهانگردان نگاهی بیندازیم. علاوه بر اینکه دسترسی به کاخ هشت بهشت بسیار آسان است، در نزدیکی سایر جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد و شما میتوانید در مدت زمان اندکی از مکانهای مختلف گردشگری بازدید کنید. سی و سه پل که با نامهای دیگری همچون پل الله وردیخان، پل جلفا، پل چهل چشمه و پل شاه عباسی نیز شناخته میشود، در نزدیکی کاخ هشت بهشت اصفهان قرار دارد. عکسهای گالری از ایرنا (عکاس: احمد جلالیان) و خبرگزاری شبستان (عکاس: مجید اسلام دوست) در هر یک از این بخش ها تحقیقات علمی و عملی مفیدی روی گونههای پرندگان انجام میشود، بهطوری که باعث شده باغ پرندگان علاوه بر جاذبههای گردشگری و تفریحی جنبههای علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا کند و علاقهمندان به تحقیق در مورد پرندگان میتوانند از این جنبهها بهرهمند شوند. برج ناقوس که امروزه با نام برج ساعت هم شناخته میشود، ۳۸ سال پس از ساختمان اصلی کلیسا توسط هوانجان جمالیان ساخته شده است.

قوارهبری در زمان شاه عباس دوم و شاه سلیمان رواج یافت و پس از یک دوره رکود مجدداً رونق گرفت. در این دوره در نماسازی با آجر، برای زیبایی بیشتر استفاده از آجر تیشهداری شده و آب ساب معمول شد. تزئینات چوبی نه تنها در درها به صورت کندهکاری و طراحی، بلکه در پوشش داخلی سقفها با استفاده از انواع قطببندیها و پوشش چوبی ستونها با اشکال تازه به کار گرفته شد. سقف این ایوان از تزئینات زیادی برخوردار است و دیوارهای داخلی عمارت هم با آینهکاری، طلاکاری، شیشهکاری، نقاشی و اشکال پرندگان مختلف و گلهای رنگارنگ مزین شدهاند. خیابان چهارباغ اصفهان در هر فصلی از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است. این پل بر روی زاینده رود بنا شده و از 295 متر طول، 14 متر عرض و 33 دهانه برخوردار است. آب از این مجرا به داخل دو آبنمای بزرگ به طول 50 متر و عرض 8 متر میریزد که در مقابل ایوانهای شرقی و غربی عمارت قرار دارد. این میدان را در زمان حکومت صفویان ساخته اند که طول آن 525 و عرض آن حدود 159 متر می باشد. خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی، که به دروازه شیراز معروف و محل تلاقی خط ۱ و ۳ است، شروع میشود و پس از عبور از خیابان دانشگاه، ارتش بهسمت هفت تخترستم یا کوه دنبه حرکت میکند.

در پاییز، خیابان چهارباغ به مکانی شگفتانگیز و تماشایی برای پیادهروی و عکاسی تبدیل میشود. برای پیدا کردن پاسخ سایر سوالهایتان میتوانید با ما از طریق بخش دیدگاههای همین پست در ارتباط باشید. از طریق ایوان های موجود می توانید به قسمت مرکزی کاخ دست پیدا کنید. و یا از طریق اتوبوس که ایستگاه اتوبوس باغ گلدسته تنها 100 متر با این کاخ فاصله دارد. در مورد وضعیت کنونی کاخ هشت بهشت باید بگوییم که تنها بنایی که از این باغ ایرانی باقی مانده کوشکی آن می باشد و سیستم های آب رسانی، دیوار های خیره کننده و باغچه های کم نظیر آن از بین رفته اند به طور کلی می توان گفت تمامی المان های اطراف کوشکی هشت بهشت از بین رفته اند و جای آن ها را پارکی را گرفته است ک به عنوان یکی از زیباترین بوستان های اصفهان از آن یاد می شود، اما باید بگوییم نوع پوشش گیاهی این پارک در کنار کوشکی هشت بهشت و تردد افراد زیاد در این منطقه باعث شده که این بنا نسبت به دیگر بناهای اطراف خود آسیب های جدی ببیند. این تالار از سمت جنوب به بازارچه و از قسمت شرق به خیابان متاخری منتهی می گردد؛ یعنی شما تنها با 5 دقیقه پیاده روی از پل سی و سه پل می توانید خود را به هتل شاه عباسی برسانید که کاخ هشت بهشت در آن جا قرار گرفته است. تمامی دیوارها و اتاق های این تالار را متفاوت از هم دیگر مزین کرده اند به نحوی که با وارد شدن به هر قسمتی می توانید چیز های گوناگونی را مشاهده کنید. باغی که کاخ هشت بهشت در آن بنا نهاده شده است قسمتی از باغ نقش جهان اصفهان بوده که آن را شاه اسماعیل اول احداث نموده بود و در زمان حکومت جانشینان وی به قطعه های مختلفی تقسیم شد.