آزمون GRE مخفف Graduate Record Examination است و یکی از معتبرترین آزمون های بین المللی است که توسط دانشجویان مقطع کارشناسی گرفته می شود. این آزمون در دانشگاه های کانادا و آمریکا بسیار پرطرفدار است و در اروپا کمتر به دانشگاهی مراجعه می کنید که از شما این آزمون را می خواهد. برخی از رشته ها برای شرکت در این آزمون به یک دانشجوی دکتری یا کارشناسی ارشد (مانند بازرگانی یا مهندسی) نیاز دارند. در واقع با شرکت در این آزمون، مهارت های تحلیلی خود را به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد می سنجید و آن را به استاد راهنما یا کمیته پذیرش نشان می دهید. شرکت در آزمون GRE برای پذیرش در برخی از دانشگاه ها اجباری و در برخی دیگر اختیاری است به خاطر داشته باشید که زمانی که در دانشگاه با یک گزینه اختیاری مواجه شدید، به این معنی است که ارائه این مدرک، اگرچه اجباری نیست، تاثیر مثبتی خواهد داشت. در روند پذیرش شما ما توصیه می کنیم که اکثر متقاضیان بورسیه در این آزمون شرکت کنند زیرا این یک نقطه قوت در مورد آنها است

فرم تست

آزمون GRE از دو نوع عمومی و تشریحی تشکیل شده و به صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می شود. اکثر دانشگاه ها متقاضیان را ملزم به شرکت در یک آزمون عمومی می کنند و این در مورد دروس خاصی مانند زیست شناسی، شیمی، ادبیات، ریاضیات، فیزیک و روانشناسی صدق می کند.

ساختار این آزمون از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

استدلال کلامی: بخش اول آزمون شامل درک مطلب است. این بخش به شما کمک می‌کند تا از گفتمان استنتاج کنید، از داده‌های ناقص استنتاج کنید، سطوح مختلف معنایی مانند معنای تحت اللفظی، معنای استعاری و مقصود نویسنده را درک کنید، متن را خلاصه کنید و نکات مهم و کم‌اهمیت‌تری را در متن شناسایی کنید که باید بدانیم. قادر به جدا کردن و درک کشتی های رابطه است. مفاهیم و معانی کلمات و جملات.

این بخش در مجموع دارای 40 سوال است که در دو گروه 20 سوالی ارائه شده است. برای پاسخگویی به هر گروه 30 دقیقه فرصت دارید و در پایان می توانید بین 130 تا 170 امتیاز از این بخش کسب کنید.

استدلال کمی: بسیاری از مردم این بخش را سخت ترین بخش GRE می دانند زیرا شامل سوالات ریاضی و اطلاعاتی است. البته بخش Reasoning ریاضی توانایی شما در درک، تفسیر و تجزیه و تحلیل داده های عددی را می سنجد و همچنین باید بتوانید با استفاده از مدل های ریاضی مسائل را حل کنید و با کاربردهای اساسی جبری، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها آشنا باشید. به طور کلی تاکید اصلی این بخش بر مهارت های استدلال عددی و ریاضی است.

مانند قسمت اول، دو مجموعه 20 سوالی وجود دارد و پاسخگویی به هر مجموعه 35 دقیقه زمان می برد. باز هم نمره احتمالی در قسمت ریاضی برابر با 130-170 نمره است.

نوشتن تحلیلی: تفکر انتقادی و مهارت های نوشتاری تحلیلی سوالاتی هستند که در این بخش اندازه گیری می شوند. شما باید ایده های دشوار و پیچیده را بیان کنید و با استدلال ها و مثال های مرتبط از آنها حمایت کنید. تجزیه و تحلیل اظهارات و شواهد ارائه شده دلیل دیگری بر مهارت های نوشتاری تحلیلی شماست.

این بخش 2 سوال دارد که باید در 1 ساعت به آنها پاسخ دهید. مجموع امتیاز بخش نگارش تحلیلی برابر با 6 امتیاز است.

نمونه هایی از سوالات استدلال کلامی یا درک مطلب عبارتند از:

در بخش استدلال کلامی با سه نوع سوال روبرو خواهید شد:

فهمیدن

متن را قطع کنید

برابری جملات

در قسمت درک با پیامی مواجه می شوید که در آن باید به سوالات مربوطه پاسخ دهید. کتاب های درسی ارائه شده در GRE متناسب با علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی هستند و طول آن از یک تا پنج پاراگراف است. سوالات این بخش می توانند چند گزینه ای یا سوالات عبارتی باشند.

نمونه سوالات از بخش ریاضی و استدلال

بخش استدلال ریاضی و کمی شامل 4 نوع سوال است:

چند سوال مقایسه ای

چند گزینه با یک پاسخ صحیح

چند گزینه ای با چند پاسخ صحیح

سوالات عددی

این سؤالات ممکن است به طور جداگانه یا تحت دسته بندی تفسیر داده ها ارائه شوند. تمامی سوالات در قسمت تفسیر داده ها بر اساس جداول، نمودارها و اطلاعات ارائه شده مطرح می شود.

نکات مهم آزمون GRE

مدت زمان آزمون GRE 3 ساعت و 10 دقیقه است. داوطلبان 1 ساعت برای بخش Reading Comprehension، 1 ساعت برای بخش نوشتن تحلیلی و 70 دقیقه برای بخش Reasoning ریاضی برای پاسخ به سوالات فرصت دارند. در مجموع از دو قسمت Reasoning ریاضی و Reading Comprehension بین 260-340 می توان به دست آورد و میانگین نمره مورد نیاز دانشگاه ها بین 300-320 است.

توجه داشته باشید که ترتیب بخش ها ممکن است در هر آزمون متفاوت باشد. علاوه بر این در آزمون GRE دو بخش به نام های Research و Unscored وجود دارد که تاثیری در نمره نهایی شما ندارد اما ممکن است در حین امتحان با آن ها مواجه شوید. سوالات بخش تحقیق در پایان آزمون ارائه می شود، در حالی که بخش مخفی در طول آزمون مخفی است و شما بدون اطلاع به سوالات آن پاسخ می دهید.

یکی از مهمترین مزیت های آزمون GRE هوم ادیشن وجود قابلیتی به نام ScoreOption است. یعنی اگر از نتیجه آزمون راضی نبودید نمی توانید آن را به دانشگاه های مورد نظر بفرستید و دوباره در آزمون شرکت کنید. هزینه شرکت در این آزمون 205 دلار است و شما می توانید 21 روز پس از روز آزمون مجددا آن را امتحان کنید.