آهک ماده مهمی در صنعت ساختمان است و در معماری، راهسازی، تولید ملات، تولید بتن و آرماتورسازی، تولید سیمان، شفت سازی و غیره کاربرد دارد.

این ماده از اکسید کلسیم ساخته شده و می توان آن را با اکسیدهای دیگر ترکیب کرد. این ماده دارای محتوای قلیایی و بسیار قوی است و از قالب گیری صنعتی معمولی یا ماسه خرد شده ساخته می شود.

سیر یکی از مواردی است که استحکام و انسجام وزارت را افزایش می دهد و پس از خشک شدن از ترک خوردن آن در سطح جلوگیری می کند. این محصول پودری سفید رنگ است که وزن بسیار سبکی دارد و حمل و استفاده آسانی دارد.

این متریال یکی از مصالح سنتی است که در مقایسه با سایر مصالح از قیمت ارزان تری برخوردار است. این متریال در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد که در این مقاله بیلدر ارائه می کنیم. با آهک سازان باشید

انواع لیموترش

انواع آهک عبارتند از:

آهک سریع یا سریع

برای جدا کردن ناخالصی ها از آهک، آن را گرم می کنند. هنگامی که آهک گرم می شود، دی اکسید کربن جدا می شود و آن را خالص تر و به اکسید کلسیم نزدیک می کند.

این مدل نمونه ای از خالص ترین آهک معروف به راپیدز است. این ماده مقاومت رطوبتی کمی دارد و در صورت مخلوط شدن با آب با نور و بخار آب واکنش حرارتی می دهد. این ماده به عنوان افزودنی در تولید سیمان استفاده می شود.

دولومیت aol

دولومیت یا گچ منیزیم حاوی مقدار زیادی منیزیم است و به کندی رشد می کند. این ماده که از ترکیب کربنات کلسیم و کربنات منیزیم تشکیل شده است برای تراکم بتن، ساخت سنگ های تزئینی، تولید کودهای کشاورزی، تنظیم pH خاک کشاورزی و در صنعت فولاد و ذوب آهن کاربرد دارد.

قیمت این ماده نسبت به مدل زنده ارزانتر است، یکی از خواص آن سخت شدن در هوا است.

نرو لیم

سنگ آهک آبی از سوزاندن سنگ حاوی آلومینا و دی اکسید سیلیکون به دست می آید. این ماده حاوی اکسید کلسیم و خاک رس است و گلدهی آن کند است و حجم آن زیاد نمی شود.

ترکیب شیمیایی آهک آبی شبیه سیمان پرتلند است، اما استحکام آن کمتر از این نوع سیمان است و گیرش کندتر است.

پلی پلاوا لیمتا

آهک نیمه هیدریک نوعی ماده خالص است که تنها حاوی مقدار کمی خاک رس است و مقاومت به سایش بالاتری نسبت به نمونه زنده دارد. این نوع ماده ای است که برای پی در خاک های کم سولفات استفاده می شود.

این نمونه به کندی شکوفا می شود و افزایش حجم آن ناچیز است. پرتقال نیمه هیدریک در آب سخت می شود و پس از آن بسیار سخت می شود.

آهک هیدراته

این ماده می تواند ذرات معلق در آب را جذب کند، بنابراین برای تصفیه آب استفاده می شود.

علاوه بر این به عنوان ضدعفونی کننده در مزارع مرغ و در صنعت کاغذسازی برای تولید خمیر کاغذ استفاده می شود. این ماده قلیایی قابلیت تنظیم pH را دارد و برای تنظیم اسیدیته استفاده می شود.

آهک خشک شده از مخلوط کردن آهک زنده با آب به دست می آید و حالت شیمیایی آن با جذب هیدروژن از اکسید کلسیم به هیدروکسید کلسیم تغییر می کند.

ساختار این ماده از کریستال های بی رنگ تشکیل شده و ظاهر آن به صورت پودر سفید رنگ است. همچنین به عنوان آهک زنده، آهک مرده، آهک خشک شده، آهک شکوفه و هیدروکسید کلسیم نیز شناخته می شود. برای اطلاع از قیمت آهک هیدراته کلیک کنید.

کاربرد ملات در ساخت و ساز

از این ماده برای پرکردن درزها و افزودن لایه های خاک استفاده می شود.

این ماده برای تثبیت ناودان ها و سطوح جاده استفاده می شود.

این کار از ورود ریشه درختان به کانال ها و ایجاد خسارت جلوگیری می کند.

از این ماده در ساخت آب، فولاد، سیمان، شیشه، آجر و ... استفاده می شود. در صنایع مختلف کاربرد دارد.

از خاک زیر آسفالت برای جلوگیری از نشست خاک در مناطقی که خاک رسی است استفاده می شود.

برخی از مواد استاندارد حاوی سیلیس و آهک هستند، در واقع آهک با سیلیس به عنوان یک اتصال دهنده واکنش می دهد و سیلیکات کلسیم ایجاد می کند. از واکنش سیلیکات و آهن برای عایق کاری استفاده می شود.

این ماده برای افزایش مقاومت بتن در برابر آب و آب بندی آن به محصولات بتنی اضافه می شود.

افزودن این ماده به ملات مورد استفاده برای بازسازی بناهای تاریخی باعث می شود که دیوار در شرایط مختلف بدون آسیب منقبض یا منبسط شود.

سیمان پرتلند از 6 تا 20 درصد آهک تشکیل شده است. این نوع سیمان به صورت پودر بسیار نرم و با استحکام بسیار بالا و کدورت کافی می باشد.

از درختان برای ایجاد بستری بادوام برای عایق کاری استخر و ساخت سازه های مختلف استفاده می شود.

استفاده از آن در گچ باعث افزایش مقاومت و استحکام گچ می شود.

استفاده از این ماده در محلول سیمان باعث افزایش استحکام چسبندگی و جلوگیری از نشت آب می شود.