این تأثیرگذاری نقش مشاوران را پیچیده می کند و مشاوره تحصیلی مشکلی دشوار است، زیرا عوامل بسیاری مانند علایق، وضعیت تحصیلی، مهارت ها، بازار کار، فرصت های ادامه تحصیل و وضعیت خانوادگی بر افراد حرفه ای، ماهیت و البته بستگی دارد. مورد. . فرآیند انتخاب موثر

برای هر دانش آموز، دو مرحله در انتخاب رشته در طول تحصیل وجود دارد که در واقع دو انتخاب تعیین کننده زندگی هستند:

یکی پایان سال اول دبیرستان است که دانش آموزان بر اساس توانایی ها و علایقشان بر اساس نمرات، راهنمایی مشاوران و برگه های راهنمای مطالعه رشته ها را انتخاب می کنند.

دومین مورد مهم ورود به رشته دانشگاهی مورد نظر پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی است. اما در دوران پیش دانشگاهی، عدم آگاهی و ناآگاهی دانش آموزان در انتخاب رشته، زحمات آنها را هدر می دهد و در نهایت با تردید وارد این رشته می شوند و بعداً متوجه می شوند که علاقه ای ندارند. در این باغ در واقع وارد جایی شوید که نمی دانید از کجا و چرا آمده اید.

این عوامل منجر به مشکلات عدیده ای در امر راهنمایی می شود و از طرفی با در نظر گرفتن محدودیت زمانی انتخاب رشته، گروه های مختلف دانشگاه و تعداد زیاد متقاضیان، پذیرش دانشجو را با مشکل مواجه می کند. اطلاعات دقیق، گامی کوچک برای رفع نیازهای کارآفرینان کنکور و والدین آنها برمی داریم.


نحوه پر کردن فرم انتخاب رشته

داوطلبان ابتدا نام شعب و دانشگاه ها را در فرم گزینش پیش نویس تکمیل و سپس در سایت سازمان ثبت نام کنند. سپس سیستم یک رسید 15 کاراکتری (کد کنترل) را به عنوان رسید انتخاب رشته برای داوطلب صادر می کند و این رسید نشان دهنده اتمام دوره انتخاب رشته خواهد بود.
 

توجه داشته باشید که هر یک از آنها یک بار مجاز به انتخاب رشته هستند اما پس از دریافت فیش، مجاز به تصحیح یا انتخاب فیلد دیگر نخواهند بود. نکته مهم دیگر این است که انتخاب منطقه ای در گروه آزمایشی در پژوهشی که امکان انتخاب منطقه بر اساس کارنامه اول را به شما نمی دهد مفید نیست.



مدارک تحصیلی عملی برای انتخاب رشته

متقاضیان نظام قدیم باید دارای مدرک دیپلم متوسطه باشند، متقاضیان نظام جدید باید قبل از پایان شهریور 1398 تحصیلات پیش دانشگاهی را اخذ کرده باشند و متقاضیان تحصیلات فنی و حرفه ای باید دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) باشند. همچنین می توان از مدرک کاردانی بدون مدرک دانشگاهی قبلی، از جمله مدرک کارشناسی معتبر، برای تکمیل دروس انتخابی در محل استفاده کرد.


در زمینه فروش به سهمیه بندی توجه کنید

رشته ای که دیپلم در سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان برای داوطلبان نظام قدیم اخذ شده و رشته ای که دیپلم در دو سال آخر دبیرستان و پیش دانشگاهی اخذ شده است. شرایط برای داوطلبان در سیستم جدید، شرایط تحصیلی را برای داوطلبان تعریف کنید. اگر دپارتمانی که داوطلب در آن مدرک گرفته است با سهمیه منطقه ای متفاوت است، بستگی به دپارتمانی دارد که مدرک را در منطقه پیشرفته تری گرفته است (حتی یک سال بعد (حتی سه سال) تعداد داوطلبان را تعیین می کند.

داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده باشند جزء منطقه 3 و معلولین نیز جزء منطقه 3 محسوب می شوند. ایثارگران (با جانبازی 25 تا 69 درصد) و همسران شهدا، مفقودین، آزادگان، جانبازان 50 درصد به بالا نیز جزو سهمیه های جانبازی محسوب می شوند و می توانند از این سهمیه ها در مرحله انتخاب رشته استفاده کنند.

همچنین حداقل 40 درصد ظرفیت هر دوره استانی، منطقه ای و کشوری در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی اختصاص یافته است. از استان های فوق
 

اختصاص 10 درصد پست های پرستاری به پرستاران واجد شرایط در تمام مناطق کشور و 80 درصد سهمیه خدمات مشاوره ای و 10 درصد ظرفیت نوبتی وزارت آموزش و پرورش شب دوم. حداکثر سن در زمان ثبت نام باید 35 سال باشد اما هر رشته به کارکنان منطقه اعم از کارکنان دانشگاه و مسئولان وزارت علوم و تحقیقات اختصاص داده می شود. بهتر است بدانید 20 درصد ظرفیت پذیرش در دوره های شبانه دوم هر رشته در دانشکده پزشکی به کارکنان دانشگاه اختصاص دارد و محدودیت سنی ندارد.

لازم به ذکر است که انتخاب رشته ها شامل دوره های حضوری، عصرانه، نیمه حضوری و مجازی، بین الملل، پیام نور، غیرتجاری، مدرس، تربیت معلم و پیراپزشکی و دانشگاه آزاد می باشد همچنین سهمیه ها متفاوت است. در جهات مختلف دروس دانشگاهی که باید به این نکته مهم توجه شود به عنوان مثال 80 درصد متقاضیان دوره های عصر از ساکنان بومی استان هستند. در سازمان های مردم نهاد 80 درصد متقاضیان بومی منطقه، نیمه دائمی 80 درصد بومی استان، در دوره های مجازی، سهمیه کشوری، دوره های بین المللی، سهمیه ملی و محلی، دوره های پیام نور، 70 نفر می باشند. ٪ از داوطلبان محلی و از شهرهای تحت پوشش 30٪ داوطلبان محلی را درگیر خواهند کرد.



روش انتخاب دانش آموزان

در فرآیند انتخاب رشته تخصصی اغلب با اصطلاحات متمرکز و نیمه متمرکز مواجه می شوید. در توضیح این دو اصطلاح باید بگوییم که با روش متمرکز تنها نتایج آزمون داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و یک جا منتشر می شود. اما در روش نیمه متمرکز اسامی پذیرندگان نهایی یک بار برای همیشه منتشر نمی شود.

برای رشته هایی که نیاز به اقدامات دیگری مانند مصاحبه، امتحان، آزمون عملی یا علمی دارند، رشته با توجه به گرایش های تمرکز انتخاب و متعاقبا اعلام می شود.



استان وطن چیست؟

هنگام انتخاب رشته، باید با مفهوم قلمرو تولد آشنا شوید. محل فارغ التحصیلی از سه سال آخر دبیرستان برای متقاضیان دوره قبلی یا محل فارغ التحصیلی از دو سال اول و آخر دانشگاه برای متقاضیان دوره جدید یا سه سال گذشته. سال نامزدی نامزد در یک اداره، شهر، استان، بخش، شهرستان یا استان یکسان نیست، محل تولد نامزد به عنوان محل تولد، شهر یا استان در نظر گرفته می شود. برای داوطلبی که در سه سال گذشته در خارج از کشور کار کرده است، منطقه محل تولد او منطقه محل تولد داوطلب خواهد بود و برای داوطلبی که در سه سال گذشته در خارج از کشور کار کرده اما محل تولد او خارج از کشور است، منطقه محل تولد داوطلب خواهد بود. کشور تهران خواهد بود.
 

 

دانش مناطق جستجو شده

برخی از رشته های دانشگاهی در هنگام انتخاب رشته طرفدارانی دارند. برخی از موضوعات نسبت به سایر موضوعات اولویت بیشتری دارند تا شما را با این موضوعات پرطرفدار آشنا کنند. در میان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، گروه های برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، معماری و مهندسی صنایع، گروه های پزشکی در رشته های دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم انسانی، حقوق، روانشناسی و حسابداری به عنوان پرطرفدارترین گروه ها شناخته شده اند. زمینه ها. .

 


شرایط خاص در برخی مناطق

دانشگاه شهید مطهری تهران، دانشگاه علوم قضایی و خدمات مدیریت دولتی (عدالت)، دانشگاه معارف قرآن کریم (وابسته به اوقاف و امور خیریه)، دانشکده غیرانتفاعی اصول الدین، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و موسسه غیر انتفاعی سوره از جمله منطقه ای از مکان های ویژه محسوب می شود.

رشته هایی که شما ملزم به شرکت در مصاحبه، آزمون و سایر مراحل انتخاب رشته قبولی هستید، باید از اول تا نهم به ترتیب اولویت انتخاب شوند، در غیر این صورت کد رشته های زیر باید انتخاب شود. اولویت نهم حذف خواهد شد.
 

 

مطالعه بیشتر: https://pourdastmalchi.net/services/انتخاب-رشته-سراسری/