صنایعی که از فلزات سنگین در فرآیندهای خود استفاده می کنند، بیش از هر زمان دیگری نگران فلزات سنگین سمی در فرآیندهای تصفیه فاضلاب و لجن و تأثیر این فلزات سنگین بر محیط زیست و نتیجه آنها هستند. در سال‌های اخیر موضوع جداسازی یون‌های فلزات سنگین از پساب به‌ویژه پساب‌های صنعتی و معادن به طور فزاینده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. فلزات سنگین در آب و فاضلاب بسیاری از صنایع از جمله آبکاری، کارخانجات معدنی، دباغی، نجاری و خرید، کارخانجات رنگ صنعتی، نساجی، پالایش نفت و غیره وجود دارد و از این رو حذف فلزات سنگین از آب و پساب بسیار است. لازم است. در این مقاله به بررسی روش های حذف فلزات سنگین از فاضلاب می پردازیم.

نیاز به حذف فلزات سنگین چیست؟

فلزات در زندگی روزمره فواید بی شماری دارند. اما اگر از حد معینی تجاوز کنند، می توانند منجر به آلودگی محیط زیست و آسیب به موجودات زنده شوند. آب مهمترین عنصر محیطی است که در آن فلزات سنگین حرکت می کنند و به موجودات زنده آسیب می رسانند. علاوه بر این، فلزات سنگین دارای خاصیت تجمع زیستی هستند. چون پوسیده نمی شوند. بنابراین آلودگی آب به فلزات سنگین یک مشکل جهانی است و سازمان بهداشت جهانی حداکثر غلظت مجاز فلزات سنگین را در آب آشامیدنی تعیین کرده است. حذف فلزات سنگین از فاضلاب رابه ارگان گستر بسپارید.

نمک زدایی چیست؟

نمک زدایی به طور کلی به فرآیند بهبود طعم آب و خوش طعم کردن آن اشاره دارد. اما به فرآیند حذف فلزات سنگین از پساب صنعتی، نمک زدایی آب صنعتی نیز گفته می شود. فرآیند حذف فلزات سنگین علاوه بر آب، فاضلاب و پسماندهای کارخانه ها و صنایع در زمین نیز اعمال می شود. حذف فلزات سنگین از زمین نیز شامل فرآیند دیگری است که در این مقاله به آن نمی پردازیم.
پکیج تصفیه فاضلاب کشتارگاه

حذف سرب از فاضلاب صنعتی

یکی از برجسته ترین فلزات سنگین در پساب های صنعتی سرب است. حداکثر مقدار مجاز اعلام شده توسط EPA و WHO برای سرب در آب آشامیدنی به ترتیب 15 و 50 میکروگرم در لیتر است. روش های جایگزین برای حذف سرب از آب و فاضلاب استفاده می شود. روش های ته نشینی شیمیایی، تبادل یونی، اسمز معکوس، فیلتر غشایی و جذب سطحی از جمله روش های حذف سرب هستند. این روش ها مکانیسم یکسانی برای حذف سایر فلزات دارند. در زیر به معرفی این روش ها می پردازیم.