اگر رنگ لثه طبیعی باشد، یعنی. صورتی روشن علاوه بر زیبایی لبخند، سلامت دهان و دندان را نیز نشان می دهند. درست است که لثه های سالم صورتی روشن هستند، اما رنگ لثه بسته به عواملی مانند نژاد و ژنتیک می تواند متفاوت باشد. افرادی که پوست روشن‌تر دارند، لثه‌های روشن‌تری دارند، در حالی که افراد با پوست تیره‌تر، لثه‌های تیره‌تری دارند. آیا تا به حال لثه های تغییر رنگ داده اید؟ تغییر رنگ لثه را نباید نادیده گرفت، زیرا ممکن است نشانه بیماری باشد. سعی می کنیم در برگه اطلاعات جامعه دندانپزشکی درمان دندانپزشکی را به خانواده ارائه دهیم. در انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد هر تغییر رنگ بیشتر بدانید.

لثه های طبیعی صورتی تر هستند

رنگ صورتی نشان دهنده سالم بودن این گوشت است. در حقیقت، بیشتر انسان ها صورتی رنگ هستند. و هرگونه تغییر در رنگ لثه (در مقایسه با رنگ آن) می تواند ترسناک و نشانه بیماری یا مشکل باشد.

لثه قرمز نشانه التهاب است

قرمزی لثه نشان دهنده التهاب یا عفونت لثه است. التهاب لثه نیز می تواند باعث خونریزی شود. افراد مبتلا به ورم لثه اغلب هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه می شوند.

رنگ قهوه ای لثه ها

اگر پوست تیره یا سبز دارید، داشتن لثه های قهوه ای یا مشابه طبیعی است و جای نگرانی نیست.

همچنین قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند بر ملانین لثه تأثیر بگذارد و باعث تیره شدن لثه ها شود. این تغییر رنگ به مرور زمان از بین می رود و نشانه بیماری نیست.
 

 

تغییر رنگ لثه به زرد زنگ خطر است!

زرد شدن لثه‌ها، به‌ویژه جاهایی که به دندان‌هایتان متصل می‌شوند، نارنجی شدن در طول زمان می‌تواند نشانه‌ای از التهاب و عفونت لثه باشد. مراقب باشید به مرور زمان این مشکل باعث می شود لثه های شما دچار بیماری های مختلفی شده و بسیار دردناک شوند. در چنین مواردی توصیه می شود با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

لثه های رنگ پریده یا سفید، رایج، اما جدی!

به محض اینکه متوجه تغییر رنگ لثه (سفید) شدید، فوراً به دنبال دو مقصر باشید: عفونت قارچی و عفونت باکتریایی.

سفید کننده لثه

اگر یک عفونت ویروسی باشد، احتمالاً لکه‌ها یا زخم‌هایی را همراه با تغییر رنگ بافت لثه خواهید دید. هر دو عفونت باعث ایجاد لثه های حساس می شوند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

دلایل ایجاد لکه های تیره روی لثه

طیف گسترده ای از عوامل و شرایط می توانند باعث ایجاد لکه های تیره روی لثه یا تغییر رنگ عمومی لثه شوند. این عوامل عبارتند از:

تغییرات در ملانین

دود

مصرف دارو

رد آمالگام

سندرم دهان سنگر

بیماری آدیسون

سندرم پتروس-یاگر

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی یا تشکیل پلاک، تارتار و تارتار.

درمان صحیح تغییر رنگ لثه

درمان بیماری لثه به تغییر رنگ لثه بستگی دارد. اگر لثه های شما سالم است و بیماری پریودنتال ندارید، لیزر می تواند تغییر رنگ دندان را درمان کند. بهترین مزیت لیزر درمانی این است که در مدت زمان کوتاهی انجام می شود.

داروهایی نیز وجود دارد که می توان از آنها برای تغییر رنگ لثه استفاده کرد. نتایج هیچ یک از این روش ها تضمینی برای ماندگاری برای همیشه نیست. برخی از افراد ممکن است نتایج طولانی مدت را ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است پس از دو سال نیاز به درمان مجدد داشته باشند.

درمان پریودنتیت لثه

اگر تغییر رنگ دندان به دلیل التهاب و عفونت لثه باشد، انتخاب روش درمانی کاملا متفاوت است. علاوه بر بافت های اطراف دندان، عفونت لثه به استخوان ها نیز آسیب می رساند. نقطه شروع بیماری لثه و التهاب لثه تشکیل پلاک دندانی است که در آن جرم دندان جمع می شود.

پریودنتیت را متوقف کنید

پلاک ها برای سلامت دندان های کودک خطرناک هستند و باعث بیماری لثه و تغییر رنگ می شوند. درمان بیماری لثه و پریودنتال، تمیز کردن حرفه ای دندان ها توسط دندانپزشک و تمیز کردن عمیق ریشه دندان ها است. در موارد شدیدتر، بیمار ممکن است نیاز به جراحی لثه داشته باشد. خوشبختانه درمان بیماری لثه در بیشتر موارد موفقیت آمیز بوده و لثه ها پس از مدتی به رنگ صورتی خود باز می گردند.

درمان تغییر رنگ لثه با لیزر

بهترین راه درمان تغییر رنگ لثه استفاده از لیزر برای رفع تیرگی لثه است. اگرچه بسیاری از دندانپزشکان از روش های جراحی برای حذف لثه های تغییر رنگ استفاده می کنند اما روش نوین دندانپزشکی برای درمان لثه های تغییر رنگ، لیزر واترلس ام دی است که کاملا غیر تهاجمی است.

درمان بیماری لثه

در این روش از تزریق یا برش بی حسی لثه استفاده نمی شود و به این ترتیب استرس بیمار بسیار کمتر شده و تیرگی لثه کاملا بدون درد و بی خطر برطرف می شود. این لیزر علاوه بر درمان سفید کردن لثه، کاربردهای فراوان دیگری نیز در دندانپزشکی دارد.
 

 

جراحی لثه

پرکاربردترین و ساده ترین روش برای تغییر رنگ لثه، روش جراحی است. در این روش لایه بیرونی که رنگ لثه را تیره می کند با جراحی برداشته می شود. این عمل بدون درد بوده و به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود. در این روش لایه خارجی لثه به نام اپیتلیوم برداشته شده و مقداری از بافت آن برداشته می شود.

جراحی لثه

بعد از مدتی لایه جدیدی روی لثه ها ایجاد می شود که سالم و رنگ طبیعی دارند و قبلاً هیچ لکه تیره ای وجود ندارد. نتایج جراحی پریودنتال دو تا سه روز پس از جراحی مشخص می شود. حدود 20 تا 30 درصد تیره شدن لثه در عرض 5 تا 6 ماه پس از جراحی برمی گردد، اما پس از این مدت رنگ لثه باید تثبیت شود.



سلامت لثه ها با رعایت بهداشت

مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید و مطمئن شوید که از مسواک مناسب استفاده می کنید

هنگام مسواک زدن از نخ دندان و دهانشویه مناسب استفاده کنید

پس از مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین، دهان و دندان های خود را مسواک بزنید

به طور مرتب به بهترین دندانپزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلات دهان و دندان خود را بررسی کنید

از مصرف دخانیات و تنباکو خودداری کنید

از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

استرس و فشار عصبی را از بین ببرید



آخرین کلمه

در این مقاله در مورد تغییر رنگ لثه می خوانیم. به یاد داشته باشید که لثه های سالم نمی سوزند و معمولا به صورت هرم و خطوط منحنی در اطراف دندان ظاهر می شوند. بافت طبیعی آدامس معمولا سفت است و قسمت بیرونی آن ممکن است شبیه پوست پرتقال باشد. به هر حال، لثه های سالم به طور طبیعی خونریزی نمی کنند. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.
 

ادامه پست: https://realtimedentist.com/1400/02/بهترین-دندانپزشکان-در-تهران/