شهرهای شمال آنقدر سرسبز و زیبا هستند که انتخاب یکی از آنها غیر ممکن است. بگذارید یکی از شهرهای با طبیعت زیبا و مناظر بی نظیر باشد. شهر به قدری زیباست که شما فقط می خواهید تفریح ​​کنید و استراحت کنید! برای آشنایی بیشتر با بهترین دیدنی های ساری و برنامه ریزی آسان سفرهای خود به شمال، تا پایان این مقاله با گردشی تاپ همراه باشید.

نکا کجاست

نیکا یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز نیکا است. این شهر در یکی از دشت های بزرگ مازندران قرار دارد که از غرب با شهرستان میاندورود، از شرق به شهرستان بهشهر، از شمال به دریای خزر و از جنوب به دامنه های جنوبی همسایه است. از رشته کوه های البرز این شهر تا سال 1374 بخشی از بهشهر بود و پس از آن نیکا از آمیخته ای از چند قسمت مختلف به یک شهر تبدیل شد. قدمت این شهر شش هزار سال است.

دیدنی های نکا

امروزه نکا را با نیروگاه حرارتی، بندر آزاد امیرآباد، کشتی سازی صدرا و تالاب های زیبا می شناسند. اما همه چیز به همین جا ختم نمی شود، چشمه های آب معدنی با خواص درمانی و درمانی، آبشارهایی مانند آبشار گوکشان (لیمونده)، روستاهای زیبای بهزاد گالا و روستای سوچالما و... هستند. بسیاری از جاذبه های منطقه را تشکیل می دهد.

برخی از جاذبه های طبیعی

همانطور که قبلا اشاره کردیم نکا از یک طرف به دریا و از طرف دیگر به کوه ختم می شود. حالا تصور کنید که طبیعت این شهر چقدر می تواند زیبا باشد. در مناطق کوهستانی می توان علفزارهای سرسبز و مراتع زیبا را دید. هر چه بیشتر در قسمت کوهستانی پیشروی کنیم طبیعت موهبت های بهتری برای ما در نظر گرفته است. آبشارهای رعد و برق، غارها و دامنه‌های اسرارآمیز که هرگز از تماشای آنها خسته نمی‌شوید بخشی از موهبت طبیعت است. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، باد شدیدی در نکا وجود ندارد. اگر اهل طبیعت گردی هستید، هر نقطه از شهر فرصتی برای ماجراجویی خواهد بود. در واقع باید گفت که طبیعت نکا با طبیعت دیگر شهرهای استان مازندران بسیار متفاوت است. وجود مناطق کوهستانی این تفاوت را ایجاد می کند. در ادامه با تعدادی از زیباترین پدهای طبیعی نکا آشنا خواهیم شد.

چشمه آب معدنی کورمرز

کورمرز چشمه ای زیبا در منطقه جنگلی و یکی از جاذبه های شهرستان نکا است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. به گفته اهالی، نوشیدن آب چشمه برای بسیاری از بیماری ها از جمله سنگ کلیه تاثیرات شفابخشی دارد، بنابراین مسافرانی از استان مازندران و سایر شهرستان های استان به این منطقه می آیند. در فصل بهار، جنگل های زیبا پر از درختان سرسبز و قوی خودنمایی می کنند.

آب های زنگت

آبشار زنگت در استان مازندران در جنوب روستای زنگت بیانی و در منطقه ای جنگلی قرار دارد. ارتفاع آبشار حدود 20 متر است و دارای پلکانی است. ارتفاع این آبشار از سطح دریا حدود 1170 متر است زنگت بیان روستایی از توابع دهستان هزارجریب از توابع شهرستان نکا بخش زارم استان مازندران است. آبشار پس از سرازیر شدن از ارتفاعات جنوبی روستا به رودخانه زارم می ریزد. این منطقه دارای پوشش جنگلی فراوانی مانند توت، سنجد، درخت کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، راش، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی، زرشک کوهی، توسکا وحشی، ولیک است. درخت، درخت جنگل تلکا و همچنین پوشیده از گیاهان زینتی مانند شقایق، گل رز، بنفشه، زعفران وحشی و گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، آویشن، اسفنج و بسیاری از گونه های وحشی است. برای دسترسی به آبشار باید از شهر نکا به چالمردی و سپس صفا میان، ولدیمه و در نهایت زنگت بروید.

ساحل مروارید

در ۲۵ کیلومتری شهر نگاه، در کنار دریای زیبای مازندران، یکی از سواحل کمیاب ایران قرار دارد که سالانه مسافران و گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند. این ساحل دارای امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و دوش می باشد. اتاق‌های اقامتی شبانه، آلاچیق‌های زیبا، پارک کودک، امکانات قایق‌رانی، قهوه‌خانه، بوفه و تمامی مایحتاج مسافران برای رفاه حال مسافران فراهم شده است.

دریاچه طبیعی پشت استخر

در روستای استخر پشت در 35 کیلومتری شهر نکا دریاچه ای طبیعی وجود دارد که وسعت حوض مرکزی آن بیش از نیم هکتار و حاشیه آن حدود 6 هکتار است. این دریاچه به شکل چاه مدور بزرگی است که اطراف آن را مزارع برنج و نیزار احاطه کرده است و از آب آن برای آبیاری حدود 50 هکتار از شالیزارهای روستاهای مجاور استفاده می شود. بومیان این دریاچه را "استال" می نامند و افسانه های بی شماری در مورد آن گفته اند و اشعار متعددی در وصف آن سروده اند.

سه آبشار کیلسا

آبشار سه کیله یکی از بهترین و زیباترین جاهایی است که در هیچ جای دیگری نخواهید یافت. این آبشار منحصر به فرد با ارتفاع 30 متر یکی از نقاط برجسته نکا به شمار می رود که از بالای صخره ای صاف سرازیر می شود. منطقه تالاب سه کیله دارای گیاهان فراوان و درختان انبوه و سرسبز است و در فصل بهار بهترین بهشت ​​روی زمین به نظر می رسد. از دیدنی های نکا، آبشار سه کیله را فراموش نکنید.

غار گامیشان

در شهر نیکا گنجینه های باستانی مانند تاریخ زندگی بشر وجود دارد. غار گیمشان مرکز تاریخی و جاذبه‌ای معروف از دوران پارینه سنگی است که در روستای گیمشان قرار دارد. غار گیمشان منطقه ای محبوب برای باستان شناسان و دوستداران طبیعت است و قطعا یکی از مکان های دیدنی نیکا است. پس از باز شدن درب غار ادوات کشاورزی، استخوان و ابزار حیوانات در 8 تا 12 هزار سال پیش در این مکان پیدا و ثبت شده است.

تپه نارنج باغ بام نکا

تپه نارنج باغ یکی از دیدنی های تاریخی نکا به شمار می رود. قدمت این کوه به هزاران سال پیش می رسد. طی چند سال اخیر آثار تاریخی زیادی از این منطقه به دست آمده است. در واقع این تپه در حال حاضر یک باغ پرتقال بزرگ است و در اردیبهشت شما را به لذت بردن از بوی خوش بهارنارنج دعوت می کند. بنابراین می توان این کوه را یکی از دیدنی های طبیعی این شهر دانست. چرا که از آثار تاریخی مختلف خبری نیست و تنها می توانید از بازدید از باغ پرتقال و حضور در پارک عظیم آن لذت ببرید.

لپو و دریاچه پانگان

تالاب های لپو و پلنگان یکی از مکان های دیدنی نکا به شمار می روند. این منطقه تالاب بیشترین محبوبیت را در بین گردشگران و ماجراجویان دارد. البته باید بدانید که دریاچه لپو از نظر اختصاص زمین در شهرستان بهشهر است. اما فاصله چندانی با نیروگاه NECA ندارد. این دریاچه در هر فصلی زیباست. به گفته بسیاری از مردم این تالاب یکی از معروف ترین دیدنی های شهر است. خوشبختانه هنوز گزارشی از دستکاری انسان در این تالاب گزارش نشده و مادر طبیعت زندگی عادی خود را سپری می کند. اگرچه تالاب های لپو و پانگان در هر صورت زیبا هستند. اما بازدید از تالاب در فصل بهار به دلیل زیبایی آن و در فصل پاییز و باران های موسمی به دلیل وجود پرندگان مهاجر مانند فلامینگو توصیه می شود.