در سال های اخیر، توسعه دانش و تجربه و نوآوری محصولات جدید، استفاده از مواد شوینده برای بهداشت شخصی و مصارف صنعتی رشد کرده است. افزایش مصرف باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه محیط زیست و آلودگی منابع آبی، نتیجه تغییر در ترکیبات این ترکیبات و از سوی دیگر مصرف شده است. مطالعه را در آبان شیمی پالایش کامل کنید.

صابون شوینده

شوینده ها مواد شیمیایی فعال سطحی هستند که می توانند با کاهش کشش سطحی آب و کاهش مواد "کثیف" "تمیز"، تجزیه موادی به نام "ترانچ" را تسریع بخشند.

اجزای اصلی مواد شوینده مواد آلی هستند که دارای خواص سطحی فعال در محلول آبی هستند که سورفکتانت نامیده می شوند که همگی مولکول های قطبی بزرگ هستند. یک سر مولکول محلول در آب و سر دیگر محلول در روغن است. حلالیت در آب به دلیل وجود گروه های کربن، سولفات و هیدروکسیل.

مواد شوینده چه در کارخانه های تولیدی و چه در خانه، این مواد باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی جدی می شوند. تخلیه فاضلاب های حاوی مواد شوینده به منابع آب های سطحی منجر به مشکلات زیست محیطی دیگری مانند کاهش میزان اکسیژن محلول آب، تشکیل کف فراوان، تخریب چشم انداز و سواحل و مناطق تفریحی، مسمومیت و پیری زودرس می شود. رودخانه ها، آلودگی آب های زیرزمینی، بوی آب و غیره.

همچنین وجود فوم در حوضچه های هوادهی شده در تصفیه خانه های فاضلاب میزان انتقال اکسیژن به فاضلاب را به شدت کاهش می دهد به طوری که گاهی کاهش راندمان تصفیه به دلیل کف شوینده تا 80 درصد می رسد.

حوضچه های سنباده اولیه، در دسترس بودن مواد شوینده مناسب از سنباده زدن کامل مواد جامد معلق جلوگیری می کند و روغن موجود در فاضلاب منجر به کف بیش از حد از رسیدن به سایر قسمت های تصفیه خانه می شود.

به طور کلی روش های مختلفی برای حذف دترجنت صنعتی وجود دارد که به طور خلاصه به شرح زیر است:

فرآیند انعقاد و لخته سازی قابلیت حذف مواد شوینده بالایی دارد و اگر هدف حذف سورفکتانت ها باشد، می توان تا 82 درصد از آنها را با کلرید آهن حذف کرد.

با سرعت جریان هوا یک لیتر در دقیقه در هر گرم صابون و زمان هوادهی 75 دقیقه، روش پراکندگی به نرخ استخراج 75 درصد دست یافت.

فرآیند لجن فعال با هوادهی گسترده توانست 90 درصد ماده شوینده را در غلظت 100 میلی گرم در لیتر مواد شوینده با دوره هوادهی 20 ساعت حذف کند.

مواد شوینده موجود در آب می توانند توسط اشعه ماوراء بنفش تجزیه شوند. این مدت برای غلظت شوینده 75 میلی گرم در لیتر و حذف 52 درصد معادل 6 ساعت بود.

فرآیند جذب می تواند مواد شوینده و همچنین رنگ های موجود در فاضلاب را حذف کند که به دلیل وجود مواد شوینده قابل توجه است.