کاربرانی که با دنیای برق آشنایی ندارند معمولا سوالاتی در مورد چیستی دیزل ژنراتور و نحوه عملکرد اجزای آن دارند، از این رو سعی کرده ایم با تهیه این مقاله به علاقه مندان به این حوزه کمک کنیم.
دیزل ژنراتور چیست؟ دیزل ژنراتور چیست؟
دیزل ژنراتورها در ایران معمولاً به عنوان برق اضطراری در بین مردم شناخته می شوند زیرا در صورت نبود یا نبود برق شهری برق تولید می کنند.
اما اگر بخواهیم از منظر فنی به آن نگاه کنیم، دیزل ژنراتور دستگاهی است متشکل از دو قسمت اصلی موتور دیزل و دینام (ژنراتور) که می توان از آن برای تولید برق در مقیاس های مختلف استفاده کرد. سوخت دیزلی.
هر یک از دو قسمت اصلی موتور و دینام دارای قطعات و اجزای متفاوتی هستند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم اما ابتدا به توضیح دو قسمت اصلی می پردازیم.
موتور دیزل
موتور دیزل موتوری است که به صورت احتراق داخلی کار می کند، یعنی با فشرده سازی هوای سیلندر، احتراق صورت می گیرد و موتور شروع به کار می کند.
همانطور که از نام آن پیداست سوخت اصلی موتور دیزل گازوئیل است که یک سوخت فسیلی است و نوع احتراق و عملکرد موتور دیزل با موتورهای بنزینی و بنزینی متفاوت است.
همه موتورها شافتی دارند که با روشن شدن موتور می چرخد و اگر آن را به ژنراتور وصل کنیم دیزل ژنراتور ساخته ایم.
اگر می خواهید اطلاعات کاملی در مورد موتور دیزل به دست آورید می توانید با مطالعه مقاله موتور دیزل چیست دانش خود را تکمیل کنید.
ژنراتور
دینام به زبان ساده وسیله ای است که انرژی مکانیکی دوار را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که توسط دو قسمت اصلی دینام یعنی استاتور و سیم پیچ انجام می شود.
نحوه کار دینام ها در تصویر زیر مشخص است اما همانطور که در بالا اشاره کردیم دینام ها به شفت موتور متصل شده و این اتصال سیم پیچ دوار را می چرخاند.
نیروی الکترومغناطیسی از چرخش این سیم پیچ دوار در داخل یک سیم پیچ ثابت تولید می شود که می توان از آن برای تولید برق یا تولید برق استفاده کرد.
اگر به اطلاعات بیشتری در مورد جایگزین ها نیاز دارید، می توانید با مطالعه این مقاله در مورد گزینه های جایگزین، اطلاعات خود را تکمیل کنید.
قطعات دیزلی
برای تکمیل اطلاعات فنی دیزل ژنراتور هر یک از اجزای موتور را به اختصار توضیح می دهیم.
ECU موتور دیزل ECU موتور دیزل
ECU مخفف Electronic Control Unit است که در واقع کامپیوتر موتور است و وظایف بسیاری را بر عهده دارد.
موتورهای دیزلی قدیمی این دستگاه را ندارند، زیرا همه قطعات دارای ترازو آنالوگ هستند.
اما با معرفی سیستم های آلایندگی، کنترل سوخت و سلامت موتور، تمامی موتورها به این دستگاه نیاز دارند.
این ابزار از طریق سنسورهای روی موتور وضعیت فعلی دستگاه را نشان می دهد که کمک زیادی به ساخت و تعمیر موتور می کند.
از جمله عوامل سودمند داشتن ecu می توان به نکات زیر اشاره کرد
شناسایی و دسترسی به آلاینده های موتور و مصرف سوخت
تشخیص و تشخیص کامل و عمیق مشکلات موتور.
ساده سازی طراحی و تولید موتور.
سیم را کم کنید
امکانات ایمنی و راحتی برای کارگاه ها و کاربران دیزل ژنراتور
جداکننده آب از فیلتر سوخت. جداکننده آب از فیلتر سوخت
همانطور که از نام آن پیداست، این فیلتر وظیفه جداسازی آب از سوخت را بر عهده دارد و اگر در حین کار موتور، آب مانع تامین سوخت شود، این فیلتر از رسیدن آب به موتور جلوگیری می کند (قسمت اول).
پمپ دستی دیزل
قسمت دوم که در تصویر نشان داده شده پمپ دیزل موتور می باشد و از این پمپ دستی برای ارسال گازوئیل به پمپ انژکتور در زمانی که موتور برای اولین بار تعمیر نمی شود یا روغن در فیلتر وجود ندارد استفاده می شود (قسمت 2)
فیلتر در پمپ دیزل دستی آب را از سوخت جدا می کند