ورق دکوراتیو نوعی صفحه استیل است که برای دکوراسیون منزل و دکوراسیون داخلی استفاده می شود. فولاد نوعی آلیاژ فولادی است که کاربردهای زیادی در صنعت دارد. در این مطلب به معرفی ورق های استیل تزیینی یا ورق های استیل تزیینی مهفا می پردازیم.

صفحه طراحی چیست؟

صفحات فولادی از نظر شیمیایی از مقادیر زیادی آهن، مقادیر کمی کربن و عناصر نیکل و کروم تشکیل شده اند. استیل علاوه بر خاصیت ضد خوردگی، براق، صاف و زیبا است که آن را برای استفاده در دکوراسیون داخلی مناسب می کند. مانند سیم فولادی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی، به دو صورت کلاف و ورق در بازار موجود است.

این ورق ها ضخامت کمی دارند اما در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید و عرضه می شوند. ورق های فولادی دچار خوردگی و فرسایش نمی شوند و همین امر باعث می شود تا از دوام کافی برای استفاده در دکوراسیون و دکوراسیون منزل برخوردار باشند.

ورق استیل تزیینی یکی از انواع استیل ضد زنگ است که رنگی جذاب و زیبا دارد. قیمت ورق استیل تزئینی بالاتر از استیل معمولی است و دلیل آن پرداخت هزینه برای زیباتر شدن ظاهر آن است.

رنگ زیبا و منحصر به فرد ورق استیل دکوراتیو دلیل اصلی قیمت بیشتر آن نسبت به انواع دیگر ورق استیل معمولی است.

از ورق های فلزی تزئینی برای ساخت صفحات تزئینی یا نمای ساختمان ها یا آسانسورها استفاده می شود.

ویژگی های کاغذ تزئینی

ورق های فولادی تزیینی تمام خواص انواع دیگر فولاد را دارند. این صفحات فولادی مقاوم در برابر خوردگی و همچنین غیرخورنده هستند. آنها قوی و بادوام و انعطاف پذیر هستند.

فولاد آلیاژی براق و با ظاهری زیبا است و به همین دلیل برای تزئین نمای ساختمان از آن استفاده می شود. فولاد یک آلیاژ کم هزینه است که باعث می شود نسبت به سایر انواع ورق های تزئینی کاربرد بیشتری داشته باشد.

تولید ورق فولادی تزئینی

این ورق ها به دو صورت ورق و رول تولید می شوند. این ورق ها مانند سایر انواع فولاد به روش نورد تولید می شوند اما در نهایت برای رسیدن به ظاهری زیبا نیاز به پولیش دارند. فولاد تزیینی موجود در ایران مانند سایر ورق های فولادی وارداتی بوده و در داخل کشور ساخته نمی شود.

ورق آهنی با طرح تزئینی

ورق های تزئینی فلزی را می توان در رنگ های مات، براق و روشن ساخته و استفاده کرد. این ورق های فلزی قابلیت فرم دهی و در عین حال مقاومت خوبی دارند.

از این ورق های فولادی در ساختمان ها به روش های مختلفی مانند دیوار آسانسور، ورودی و یا نمای ساختمان استفاده می شود. در و دیوار آشپزخانه صنعتی نیز استیل می باشد.

ضخامت ورق فولادی در کیفیت آن بسیار مهم است زیرا ضخامت کم ورق می تواند باعث موج دار شدن و همچنین کاهش استحکام آن شود. استفاده از ضخامت مناسب ورق فولادی می تواند کیفیت سازه نهایی را تا حد زیادی افزایش دهد.

رنگ ها و طرح های استفاده شده در ساخت کاغذ تزئینی فلزی بسیار متفاوت است. علاوه بر این، این ورق ها در اندازه ها و شکل های مختلف و حتی دارای انواع مختلفی از رینگ های آلیاژی هستند. این ورق ها می توانند تخت یا نورد باشند و نقش مهمی در طراحی و اجرای نمای داخلی و خارجی منازل و ساختمان ها به ویژه آسانسورها داشته باشند. در لوازم خانگی نیز از ورق های فلزی زیاد استفاده می شود. از کاغذهای طرح دار برای بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود.

ورق های استیل طرح دار در طرح های مختلف از جمله چرم رنگی خش دار (طلایی، مسی، آبی و مشکی) در بازار موجود است.

ویژگی های ورق فولادی تزئینی

ورق آلیاژی با درجه 304 یکی از انواع فولاد ضد زنگ است که به عنوان فولاد تزئینی استفاده می شود. این ورق های فولادی چکش خوار بوده و انعطاف پذیری عالی دارند. از دیگر گریدهای قابل استفاده به عنوان فولاد تزئینی می توان به فولاد 430 اشاره کرد. این گرید یک آلیاژ فولادی است و برخلاف گرید فولاد 304 دارای خاصیت مغناطیسی است.

قیمت ورق استیل دکوراتیو

همانطور که گفته شد قیمت ورق استیل دکوراتیو نسبت به سایر انواع ورق استیل عمومی بالاتر است و این به دلیل پرداخت نهایی است که باعث بهتر شدن ظاهر ورق استیل می شود.

البته هزینه کل یک ورق فلزی دکوراتیو مانند هر نوع ورق فلزی دیگری به ضخامت، اندازه و مقدار آن و البته طرح بستگی دارد.

بشقاب های آهنی تزئینی

ورق فولادی تزئینی در واقع یک آلیاژ محسوب می شود و همانطور که معنی آلیاژ را می دانید و می دانید که به آلیاژ ترکیبات گفته می شود، معمولا یکی از اجزاء آن عنصر فلزی است.

عنصر فلزی مورد استفاده در ورق های فولادی تزیینی از آهن است، بنابراین ورق فولادی تزئینی از آلیاژ آهن به حساب می آید.

همچنین توجه داشته باشید که تعداد آلیاژها و مواد مورد استفاده در ورق های فلزی تزئینی متفاوت است.

دلیل این تغییر در نظر گرفتن نرمی و سختی ورق در هنگام تولید است که توسط عنصری به نام کربن تعیین می شود.

در واقع هرچه کربن بیشتری در ساخت ورق استفاده شود، ورق سفت تر می شود و بالعکس با کاهش مقدار کربن، شکل پذیری فولاد افزایش می یابد.

ورق فلزی طرح دار

به غیر از ورق های فلزی تزیینی، فلز شکل دار نیز در فروشگاه های آریا با قیمت مناسب به فروش می رسد.