در مورد انواع سمعک، مهم است که هر شب پس از برداشتن آنها را تمیز کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کنند. بدون تمیز کردن سمعک؛ گرد و غبار، موم و عرق قطعاً بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد. نکاتی که باید هنگام تمیز کردن سمعک در نظر بگیرید:

بهتر است گوشی خود را هر روز چک کنید تا هیچ سپرده ای روی آن نباشد. در صورت لزوم، با یک پارچه نرم و کمی مرطوب به دقت تمیز کنید.

برای تمیز کردن سمعک از الکل یا مواد شوینده تهاجمی استفاده نکنید. زیرا می تواند به قطعات الکترونیکی آن آسیب برساند. برای این کار از پاک کننده های مخصوص استفاده کنید.

هنگام تمیز کردن سمعک از اشیاء تیز مانند قیچی یا سوزن استفاده نکنید. در عوض از برس های تمیز کننده مخصوص برای این منظور استفاده کنید.

هنگام تمیز کردن، دست های خود را تمیز و خشک نگه دارید.

پس از تمیز کردن، سمعک را در جعبه تمیز و دور از دسترس کودکان قرار دهید.

اگر سمعک شما دارای لوله های آکوستیک است، باید به طور منظم شسته شده و با دقت خشک شود. همچنین این لوله ها را هر 6 ماه یکبار تعویض کنید.

فیلتر موم را هر ماه عوض کنید.

یکی از حواس پنج گانه ما، شنوایی شاید مهم ترین حسی باشد که انسان بعد از بینایی به آن نیاز دارد. کم شنوایی تغییرات زیادی را در زندگی فرد ایجاد می کند، به ویژه زمانی که این اختلال در دوران کودکی رخ می دهد زیرا باعث ناتوانی های شناختی و یادگیری می شود. برخی از آسیب ها برگشت ناپذیر هستند، به این معنی که نمی توان آنها را با دارو یا جراحی اصلاح کرد. برای بازگرداندن شنوایی افراد، محققان دستگاهی به نام سمعک ساخته اند که زندگی بیماران شنوا را بهبود می بخشد. این ابزارها هر روز به روز می شوند و بهبود می یابند. قبل از صحبت در مورد انواع سمعک و نقش آنها، بهتر است کمی در مورد روند شنیدن صدا در گوش بدانیم.

به گفته بهپو، گوش انسان به طور معمول صداها را از طریق هر دو گوش خارجی جمع آوری کرده و از طریق گوش میانی آن را تجزیه و تحلیل و تقویت می کند. وقتی صدا به گوش داخلی می رسد به امواج عصبی تبدیل می شود و از آنجا به مغز منتقل می شود و شنیده می شود. اگر در هر یک از این قسمت ها مشکلی وجود داشته باشد، فرد دچار کم شنوایی می شود. همانطور که اشاره کردیم، گوش خارجی و میانی وظیفه تقویت صدا را بر عهده دارند. اگر این قسمت آسیب ببیند، بیمار دچار افت شنوایی 50 دسی بل می شود.

محدوده شنوایی طبیعی بین 0-20 دسی بل است. از 20 دسی بل بیمار کم شنوایی را احساس می کند. 20 تا 50 دسی بل کم شنوایی متوسط، 50 تا 70 دسی بل کم شنوایی شدید و 70 به بالا کم شنوایی شدید است. آسیب به قسمت خارجی گوش می تواند باعث کاهش شنوایی متوسط ​​تا خفیف شود. هر چه افت شنوایی شدیدتر باشد، آسیب بیشتری به گوش داخلی وارد می شود. افراد مبتلا به اختلالات پردازش اطلاعات در گوش میانی وقتی صدا بلندتر می شود، شنوایی خود را تغییر نمی دهند. اگر بخواهیم اختلالات سیستم گوش را که باعث کم شنوایی می شود اصلاح کنیم، باید از سمعک استفاده کنیم، وسیله ای که مردم آن را به عنوان سمعک می شناسند.
برای تجویز سمعک در شمال تهران با ما تماس بگیرید.
نوع آنا رانگ کم شنوایی

وقتی یک بیمار دچار کم شنوایی واقعی است، پزشک می داند که یکی از دو نوع کم شنوایی دارد: کم شنوایی و کم شنوایی. اگر سیستم مکانیکی آسیب دیده باشد، درمان آن آسان تر است و ممکن است بتوان از جراحی کمک گرفت. در مورد کم شنوایی درمان بسیار مشکل است زیرا جراحی تاثیری در بهبود شنوایی فرد ندارد. افزایش صدا ممکن است کمی بالاتر از شنوایی بیمار باشد، اما این سطح از سر و صدا به دلیل پیچیده بودن فناوری استفاده شده در سمعک، طبیعی نیست. سمعک برای اصلاح کم شنوایی استفاده می شود. سمعک می تواند صدا را تقویت کرده و کیفیت صدا را تغییر دهد. به عبارت دیگر، سمعک طیف مفید را تقویت می کند و به فرد کمک می کند تا شنوایی طبیعی داشته باشد.

انواع سمعک

هنگام طبقه بندی سمعک بر اساس ظاهر، توجه بیشتری به اندازه سمعک، ظاهر زیبایی و پنهان بودن آن از دید می شود. سمعک های اولیه بزرگ و به وسیله ای که بیمار در جیب خود حمل می کرد وصل می شد. با پیشرفت تکنولوژی، سمعک‌ها فشرده‌تر شده‌اند و به سمعک‌های پشت گوش، داخل گوش و کاملاً داخل گوش تقسیم می‌شوند. در کنار این سمعک به دو فناوری جدید نیز اشاره می کنیم. اولین فناوری سمعک قابل کاشت است. این سمعک ها ایمپلنت نامیده می شوند. نوع دیگر سمعک با لنز است که فناوری بسیار جدیدی است. نوع دیگری از طبقه بندی سمعک بر روی فناوری و فرآیند اصلاح صدا تمرکز دارد که سمعک ایجاد می کند. اگر بخواهیم سمعک ها را به این معنا تقسیم بندی کنیم، باید به دو نوع اصلی ساده (آنالوگ) و پیچیده (دیجیتال) اشاره کنیم.

سمعک پشت گوشی

اکثر ما با این نوع سمعک آشنا هستیم. سمعک پشت گوش قرار می گیرد. این سمعک صدا را دریافت کرده و به گوش شما منتقل می کند. مزیت این نوع سمعک این است که به راحتی خارج می شود و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند.

سمعک داخل کانالی

2 نوع از این سمعک ها وجود دارد. نوعی که در مجرای گوش قرار می گیرد و اگر مستقیماً به گوش بیمار نگاه کنید، می توانید سر او را ببینید. نوع دوم که کاملاً داخل گوش است در عمق گوش قرار می گیرد و قابل مشاهده نیست.

سمعک قابل کاشت

سمعک های جدیدتر، مانند سمعک های کاشتنی، زمانی استفاده می شوند که فردی دچار کم شنوایی شدید باشد، مثلاً به دلایل مادرزادی، کانال گوش نداشته باشد، یا کودکی که نمی تواند سمعک را در دست بگیرد. گوش این سمعک دارای یک قطعه فلزی است که به وسیله جراحی در استخوان جمجمه قرار می گیرد تا بستری برای انتقال صدا به گوش فراهم کند و شنوایی بهتری را برای بیمار فراهم کند، اما این سمعک بسیار گران است و همه توانایی خرید آن را ندارند. برای خرید سمعک در شمال تهران کلیک کنید.

سمعک با لنز

سمعک دیگر لنز گوش نام دارد. این فناوری بسیار جدید است و در سال 2015 توسط سازمان غذا و دارو مجوز استفاده در ایالات متحده را دریافت کرد. این سمعک تفاوت چندانی با سمعک های دیگر ندارد به جز اینکه دارای عدسی است که داخل پرده گوش قرار می گیرد. یک قسمت پشت گوش قرار می گیرد. عدسی گوش امواج صوتی را به نور مادون قرمز تبدیل می کند و قسمتی که روی پرده گوش قرار می گیرد نور مادون قرمز را دریافت می کند. امواج ورودی عدسی را لرزانده و ارتعاش داخل کانال و پرده گوش به صورت صدا دریافت می شود. مزیت سمعک لنز این است که امواج مادون قرمز می توانند حجم زیادی صدا را به پرده گوش منتقل کنند. البته این فناوری جدید است و مدتی طول می کشد تا بسیاری از افراد از آن استفاده کنند تا مزایای آن آشکارتر شود.

سمعک های آنالوگ

این یک سمعک است که صدا را تقویت می کند. برخی از سالمندانی که از سمعک های آنالوگ استفاده کرده اند از آنها ناراضی شده اند. این دستگاه به دلیل مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن در مواردی کاربرد بیشتری دارد که کم شنوایی خفیف باشد و فرد فقط بخواهد از سمعک استفاده کند و به دقت زیادی نیاز ندارد، به عبارت ساده تر، فرد در جامعه فعالیت چندانی ندارد. برای تعمیر سمعک در مرکز تهران با ما تماس بگیرید.

سمعک دیجیتال

این سمعک در طول زمان به شکل فعلی خود تکامل یافته است. دیجیتال کامپیوتر کوچکی است که صدا را دریافت می کند و با توجه به گوش بیمار آن را تبدیل می کند. همچنین می تواند صدایی با صدای بلند تولید کند. سمعک دیجیتال برای افرادی که کم شنوایی شدید دارند مناسب است. اگر افراد در فرکانس‌های مختلف مشکلات شنوایی متفاوتی داشته باشند، سمعک‌های دیجیتال می‌توانند به تولید خروجی‌های متفاوت در شدت‌های مختلف کمک کنند. سمعک های دیجیتال توسط افرادی استفاده می شود که در سنین پایین شنوایی خود را از دست داده اند، کارهای دقیقی را انجام می دهند که شنیدن صداهای ظریف مهم است، بنابراین افرادی که کمتر از سمعک های آنالوگ یا دیجیتال استفاده می کنند و آنها را برای فعالیت های روزمره نامناسب می دانند، باید از دیجیتال استفاده کنند. آنهایی که