واریکوسل یا واریس کیسه بیضه بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است که بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه و به ندرت در سمت راست کیسه بیضه قرار دارد، اما می تواند در دو طرف کیسه بیضه نیز رخ دهد.

واریکوسل فقط در کیسه بیضه دیده می شود و شبیه وریدهای واریسی در پاها است. این بیماری می تواند باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد منجر به ناباروری می شود. می تواند باعث تورم، کوچک شدن بیضه ها و گاهی اوقات درد شود.

وریدهای واریسی یا واریس نسبتا شایع هستند و در 15 درصد از مردان رخ می دهند. در واقع، واریکوسل علت اصلی ناباروری مردان است که در 40 درصد از مردان با تعداد اسپرم کم دیده می شود. همچنین در مردان بین 15 تا 25 سال شایع تر است.

واریکوسل معمولا در دوران بلوغ اتفاق می افتد و بیشتر در سمت چپ بیضه دیده می شود. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست و احتمال ابتلا به واریکوسل در هر دو طرف وجود دارد، اما این اتفاق بسیار نادر است. همه انواع واریکوسل بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارد.

این بیماری قابل درمان است و تا زمانی که علل دیگری برای ناباروری مردانه یا زنانه وجود نداشته باشد، امکان باروری بدون درمان بیشتر وجود دارد. بر اساس یک بررسی منتشر شده در سال 2016، بیان شده است که درمان واریکوسل در مردان مبتلا به مشکلات باروری بسیار موثر است.

علائم واریکوسل

اکثر مردان تا زمانی که مشکلات باروری نداشته باشند از واریکوسل بی اطلاع هستند. یک نتیجه غیر طبیعی تجزیه و تحلیل مایع منی توسط پزشک معاینه فیزیکی انجام می شود و در این زمان ممکن است واریکوسل ظاهر شود.

با این حال، برخی از مردان علائمی غیر از ناباروری را تجربه می کنند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد شدید در بیضه ها: خزیدن، درد کوبنده یا ناراحتی هنگام ایستادن، به احتمال زیاد در عصر. دراز کشیدن معمولا درد بیضه را تسکین می دهد. (مخصوصا بعد از ورزش)

تورم یا تورم در سطح خارجی بیضه: اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است تورم "برآمدگی" روی بیضه ظاهر شود. واریکوسل کوچک ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد اما در لمس قابل توجه باشد.

یک بیضه به طور قابل توجهی کوچکتر از بیضه دیگر: بیضه آسیب دیده ممکن است به طور قابل توجهی کوچکتر از بیضه دیگر باشد.

ناباروری: ویروس ها می توانند مشکلات باروری ایجاد کنند، اما همه ویروس ها باعث ناباروری نمی شوند.

چه زمانی باید به متخصص اورولوژی مراجعه کرد؟

ویزیت سالانه برای پسران برای نظارت بر رشد و سلامت بیضه ها مهم است. مهم است که این قرارها را برنامه ریزی و نگه دارید. شرایط متعددی می تواند به درد، تورم یا تورم در کیسه بیضه کمک کند. در صورت بروز هر یک از این موارد، برای تشخیص به موقع و دقیق به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص واریکوسل

واریکوسل را می توان در طول معاینه فیزیکی تشخیص داد. ممکن است پزشک از شما بخواهد بلند شوید و لباس را در بیاورید. در حالی که ایستاده اید، ممکن است پزشک از شما بخواهد یک نفس عمیق بکشید، آن را نگه دارید و در حالی که در حین اجابت مزاج فشار می آورید، آن را بیرون دهید. این تکنیک می تواند مشاهده را آسان تر کند. سپس او بدن شما را بررسی می کند. اگر واریکوسل دارید، تحمل وزن معمولاً واریکوسل را بزرگتر و قابل مشاهده تر می کند.

رگ های واریسی می توانند بدون نیاز به لایه برداری ظاهر شوند. ممکن است پزشک شما را در حالی که دراز کشیده اید معاینه کند. رگ های واریسی باید زمانی که دراز می کشید ناپدید شوند.

علاوه بر این، وجود واریکوسل ممکن است در معاینه فیزیکی قابل مشاهده نباشد و تنها با سونوگرافی قابل تشخیص است. با این حال، چنین واریکوسل کوچک و نامرئی معمولاً درمان نمی شود زیرا تحقیقات هیچ ارتباطی با ناباروری در این موارد پیدا نکرده است.

اگر توده بیضه ای وجود داشته باشد که در معاینه فیزیکی بزرگ شده یا واریکوسل به نظر نمی رسد. پزشک ممکن است سونوگرافی از کیسه بیضه را تجویز کند.

واریکوسل و ناباروری

وجود واریکوسل با کاهش تعداد اسپرم، افزایش آسیب DNA اسپرم، مورفولوژی یا شکل ضعیف اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم همراه است.

دقیقاً مشخص نیست که چرا واریکوسل باعث ناباروری می شود، اما تئوری هایی وجود دارد از جمله:

رایج ترین نظریه این است که تجمع خون در کیسه بیضه دمای کلی بیضه ها را افزایش می دهد. افزایش دمای کیسه بیضه می تواند به اسپرم آسیب برساند.

نظریه دیگر این است که چرخه های قاعدگی ضعیف منجر به افزایش سطح سموم می شود که منجر به سلامت اسپرم می شود.

نظریه دیگری نشان می دهد که افزایش فشار در کولون یا کیسه بیضه با سلامت اسپرم تداخل دارد.

علاوه بر این، اکسیژن رسانی ضعیف به بیضه ها نیز نظریه دیگری است.

علل واریکوسل

بیضه ها خون اکسیژن دار را از دو شریان بیضه دریافت می کنند. یک شریان برای هر طرف کیسه بیضه. به طور مشابه، دو ورید بیضه وجود دارد که خون بدون اکسیژن را به قلب باز می گرداند. در هر طرف کیسه بیضه، شبکه ای از وریدهای کوچک (شبکه پامپینو مانند) خون بدون اکسیژن را از بیضه ها به ورید اصلی بیضه منتقل می کند. واریکوسل بزرگ شدن شبکه حالب است.

علت دقیق این بیماری ناشناخته است. یکی از دلایل می تواند اختلال در عملکرد دریچه های داخل وریدها باشد که هدف آن حرکت خون در جهت درست است. همچنین ورید بیضه سمت چپ مسیر کمی متفاوت از سمت راست را طی می کند. این روش احتمال مشکلات مربوط به جریان خون به سمت چپ را افزایش می دهد.

هنگامی که خون کم اکسیژن در شبکه وریدها به دام می افتد، منبسط شده و واریکوسل را تشکیل می دهد.

عوامل خطر

به نظر نمی رسد که هیچ عامل خطر مهمی برای ایجاد واریکوسل وجود داشته باشد.

عوارض واریکوسل

واریس می تواند تنظیم دمای بیضه ها را برای بدن دشوار کند. همچنین می تواند منجر به استرس اکسیداتیو و تجمع سموم شود. این عوامل می توانند به عوارض زیر کمک کنند:

سلامت و ضعف بیضه: برای پسرانی که وارد سن بلوغ می شوند، واریکوسل می تواند رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه را محدود کند. برای مردان، واریکوسل می‌تواند باعث کوچک شدن تدریجی بیضه‌ها به دلیل از دست دادن بافت شود.

ناباروری: واریکوسل دلیل ناباروری نیست تخمین زده می شود که 10 تا 20 درصد از مردانی که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده اند، در باردار شدن مشکل دارند. حدود 40 درصد از مردانی که مشکلات باروری دارند واریکوسل دارند